Să începem cu ceea ce spune Google. Pe scurt, acesta consideră linkurile către un site ca fiind voturi. În plus, consideră că unele voturi sunt mai importante decât altele. PageRank-ul este o caracteristică Google bazată pe un sistem de numărare a voturilor pentru a determina care pagini sunt mai importante. Aceste scoruri(note) sunt apoi folosite împreună cu multe alte lucruri, pentru a determina care este poziția pe care o pagină va fi afișată într-o căutare.
PageRank se bazează pe caracterul democratic unic de pe web, folosind structura link-urilor ca un indicator valorii unei pagini. În esenţă, Google interpretează un link de la Pagina A la Pagina B ca un vot, de către pagina A, pentru pagina B. Dar Google se uită la mai mult decât volumul de voturi pe care o pagină le primeşte, de exemplu, acesta analizează și pagina care distribuie votul. Voturile exprimate de către pagini care sunt ele însele mai “importante” cântăresc mai mult și ajută alte pagini să devină relativ “importante”.
Desigur, paginile importante nu inseamna nimic pentru dumneavoastră, dacă acestea nu se potrivesc cu interogarea efectuată. Astfel, Google combină PageRank-ul cu cu tehnici sofisticate de potrivire a textului pentru a găsi paginile care sunt cele mai importante şi relevante pentru căutarea dumneavoastră. Google analizează toate aspectele legate de conţinutul unei pagini (si conținutul paginilor care leagă de ea), pentru a determina dacă afișarea ei in cazul unei căutari este relevantă.
Google califică PageRank-ul ca fiind ceva important, dar nu singurul factor de clasificare al paginilor web. Asta e bine, pentru că mulţi oameni au pus preț prea mare pe PageRank și nu au mai gândit decât foarte puțin dincolo de el.